Ny blogg

a

MÅLET ÄR NÅTT - NYA MÅL!

Igår nåddes målet godis och läskfri i 28 dagar. Det kändes bra. Det gick bra. Jag mår bra. Och jag firade med mjukglass. Och det kändes? Sött! Nästan för sött. Kanske beror det på glassen men det var inte sådär himla gott som jag hade förväntat mig. Smaklös men söt. 
Så hur ska jag sammanfatta detta "projekt" då på ett enkelt och tydlig sätt? Ja det var inte alla svårt. Det var inte mycket jag saknade av godis, läsk och kanelbullar. Ibland kunde jag känna ett sug efter t.ex. en hallonpaj med vaniljsås eller en vanlig kanelbulle. Men det blev aldrig tiktigt jobbigt. Kanske är 4 veckor för kort tid för att uppleva det som jobbigt vad vet jag. Det som däremot föll lite i sammanhanget var löftet om att undvika snabb och "dålig" mat. Det har jag gjort men helt ärligt lite bättre hade jag kunna varit där. Det funkade bäst de veckor Lykke var hos mig. Däremot själv byttes vällagade middagar ut mot mindre vällagade frysta rätter och snabbmat. Helt enkelt dålig planering. Skärpning där Robert! 
Så vad blir nästa "test"? Jo mitt nya mål är - 5 kg, springa 3 km oavbrutet och inte en droppe läsk. På 4 veckor! Samt fixa till det där med maten. Planera bättre. Och det betyder också inte så speciellt mycket socker i fortsättningen heller. Inte tvärstopp men ytterst lite. Låter det okej tror ni? 



1 DAG KVAR!

Dotter på kalas i Bobygda. Då passar fadern på att ta årets första tur till en av Delsbos vackraste föbodvallar - Julingvallen. Jag lämnade givetvis bilen vid avfarten mot vallen för några kilometers promenad. Snöfall på vägen upp men nu gassande sol. Aprilväder. 
Idag är det mindre än ett dygn innan 4 veckor utan socker och läsk är fixat. Dom värsta dagarna har faktiskt varit denna vecka. Flera ggr har jag riktigt längtat efter blåbärspaj med vaniljsås eller en mjukglass. Men jag har klarat mig och kommer givetvis att kunna hålla mig till klockan 24:00 ikväll. 

Jag har inte bestämt mig riktig än men som det ser ut kör jag fortsatt 4 veckor utan läsk (det är ju ändå så himla onödigt) med möjlighet för något sött en gång i veckan. Som tex hallonpaj eller en efterätt. Tänkte begränsa mig till helgerna men tror jag kör en gång men valfri dag. Det känns enklast. 
Angående snabbmat har jag inte lyckats undvika det fullt ut. Mest beroende av stressiga dagar och ibland dålig planering. Där finns att jobba på.